5,0 18 recenzji

Bezpieczne logo – Zastrzeganie znaków towarowych
  • Oferta
  • Referencje
  • Dofinansowanie
  • Blog
  • Sprawdź bezpłatnie
Bezpieczne Logo

Czym jest znak towarowy?

Czym jest znak towarowy?

Coraz większa liczba przedsiębiorców rozważa możliwość zastrzeżenia znaku towarowego, by chronić swoją markę, jej unikatowość i rozpoznawalność. To właśnie znak towarowy pozwala na powiązanie, skojarzenie produktu czy usługi z danym przedsiębiorcą. W języku potocznym na znak towarowy mówi się także logo, znak firmowy czy handlowy, firmowa nazwa.

Czym zatem dokładnie jest znak towarowy?

Definicja znaku towarowego

Definicja legalna

Kwestie związane z posługiwaniem się znakiem towarowym w Unii Europejskiej uregulowane zostały w Rozporządzeniu Rady (WE) nr 207/2009 z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie wspólnotowego znaku towarowego. Definicję znaku towarowego odnajdziemy zarówno tam, jak i w polskiej ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.  Na mocy art. 120 ust. 1 tej ustawy znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. W tym rozumieniu znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania. Znakiem towarowym może być nawet melodia lub inny sygnał dźwiękowy. Warto także pamiętać, że w ustawie przez znaki towarowe rozumie się także znaki usługowe.

Zapewnienie ochrony

Nie istnieje obowiązek rejestracji znaków towarowych, jednak jej dokonanie jest warunkiem korzystania przez znak towarowy z ochrony prawnej. Rejestracja znaku towarowego następuje w odpowiednim urzędzie ds. własności przemysłowej – w Polsce rejestracja znaków towarowych należy do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej. Takie prawo ochronne na znak towarowy udzielane jest na 10 lat, a ponadto możliwe jest jego przedłużenie na kolejne okresy. Na mocy art. 153 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej przez uzyskanie prawa ochronnego nabywa się prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.

W praktyce przez przedsiębiorców najczęściej rejestrowane są:

  • nazwa firmowa,
  • logo firmowe.

Rejestracji znaku towarowego można dokonać nie tylko na poziomie krajowym, ale także wspólnotowym (EUIPO – Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej) lub międzynarodowym (WIPO – Światowa Organizacja Własności Intelektualnej).

Dzięki znakowi towarowemu chronione są oznaczone nim produkty i usługi, a tym samym chroniony jest przedsiębiorca, który się nim posługuje. Na rozpoznawalność marki pracuje się latami, angażując nie tylko swój czas i energię, ale także środki finansowe. Znak towarowy staje się wówczas symbolem, dzięki któremu klienci i partnerzy biznesowi wybierają danego przedsiębiorcę spośród konkurencji na rynku. Dzięki zarejestrowaniu znaku przedsiębiorca zyskuje pewność, że nikt inny nie będzie miał prawa do posługiwania się tym znakiem, a w razie naruszenia prawa ochronnego na znak towarowy przez inny podmiot – posiada możliwość skutecznego dochodzenia swoich roszczeń. Po zarejestrowaniu znaku towarowego możliwe jest także oszacowanie jego wartości i dalsze zarabianie na nim, np. poprzez udzielanie odpłatnej licencji na posługiwanie się nim czy nawet jego sprzedaż. Nierzadko zdarza się tak, że to znak towarowy, zbudowana marka, a wraz z nią zaufanie i lojalność klientów, staje się jednym z najcenniejszych składników majątku danego przedsiębiorstwa.

Podsumowanie

Znak towarowy pozwala na odróżnienie danego przedsiębiorcy od konkurencji na rynku i może przybierać różne formy, m.in.: słowne, graficzne czy nawet dźwiękowe. Zarejestrowanie znaku towarowego pozwala na zapewnienie mu ochrony i dalsze rozwijanie bez obaw, że po kilku latach zainwestowanego czasu i pieniędzy okaże się, że przez jego stosowanie narusza się cudze prawo ochronne na znak towarowy i konieczna jest zmiana nazwy firmy. Można tym samym stwierdzić, że rejestracja znaku towarowego wiąże się z tym, że przedsiębiorca staje się realnym właścicielem swojej marki. Dlatego warto jest ubiegać się o ochronę dla nazwy firmy czy tych towarów, dla których planujemy prowadzić działalność gospodarczą, a więc jeszcze przez zainwestowaniem swojego czasu i środków finansowych.

10 KORZYŚCI Z ZASTRZEŻENIA ZNAKU – Sprawdź co możesz zyskasz!

Nie ulega wątpliwości, że zastrzeżenie znaku towarowego wpływa na renomę marki oraz chroni ją przed nieuczciwą konkurencją. To jednak nie …

Czytaj więcej

Dofinansowanie na znak towarowy 2022 – otrzymaj zwrot 75% kosztów!

Jesteś przedsiębiorcą i myślisz o zastrzeżeniu swojego znaku towarowego? Obawiasz się ponoszenia wysokich kosztów z tym związanych? Jeśli tak, to …

Czytaj więcej

Kiedy formalnie musimy założyć działalność gospodarczą?

Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z wypełnianiem szeregu obowiązków wynikających z przepisów prawa.  Podejmując pewien rodzaj aktywności należy zastanowić się w …

Czytaj więcej

O mnie

Prawnik i praktyk. Członek Grupy Roboczej ds. Ochrony Danych Osobowych przy Ministerstwie Cyfryzacji. Wykonawca kilkuset polityk ochrony danych osobowych. Certyfikowany audytor wewnętrzny ISO 27001 i 9001. Ekspert ds. postępowania oceniającego (EPO) Polskiej Komisji Akredytacyjnej, ekspert Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), ekspert Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (PO IR) przy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju oraz ekspert ds. przetwarzania i ochrony danych osobowych w Instytucie Rozwoju Szkolnictwa Wyższego. Członek Komitetu Monitorującego Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny 2014+, członek Komisji ds. Strategicznych Szkolnictwa Wyższego 2016-2020 Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich. Członek Zarządu True Law Solutions sp. z o.o. Prezes Zarządu Fundacji „Poznańska Przystań Prawna”. Absolwentka prawa na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, historii oraz podyplomowych studiów „Administrator Bezpieczeństwa Informacji” na WSB w Poznaniu. Doświadczenie jako szkoleniowiec i specjalista ds. audytów i wdrożeń procedur przetwarzania danych osobowych. Wykonawca merytoryczny narzędziaNiezbędnikRODO.pl. Właścicielka marki SzkolenieRODO.pl Autorka publikacji w m. in. Wolters Kluwer, Rzeczpospolitej, Forbesie, Dzienniku Gazeta Prawna, Onecie oraz w Newsweeku. Praktykujący IOD, między innymi w Polskiej Komisji Akredytacyjnej – gremium eksperckim, oceniającym jakość kształcenia na polskich uczelniach. Prowadzi audyty i wdrożenia od 2014 roku, a szkolenia od 2010 roku.

O nas

BezpieczneLogo.pl to zespół prawników specjalizujących się w prawie autorskim i prawie własności przemysłowej. Od lat wspieramy przedsiębiorców w zastrzeżeniach znaków towarowych w Polsce oraz w Unii Europejskiej. Oddając do Państwa dyspozycji naszą wiedzę, doświadczenie oraz wsparcie, sprawiamy że zastrzeżenie znaku towarowego następuje beztrosko, przyjemnie i rzetelnie.

Dane kontaktowe

Instytut Odpowiedzialnego Biznesu
Adres: ul. Mickiewicza 33/41, 60-837 Poznań
E-mail: kontakt@bezpiecznelogo.pl
Tel: 616102461

Spełniamy warunki

Warunki korzystania z serwisu
Polityka prywatnosci i plikow cookies

Sprawdź nas!

Opinie klientów

Dominik DrobnyDominik Drobny
11:55 08 Apr 22
Lepiej nie mogłem trafić jeżeli chodzi o rejestrację znaku towarowego. Obsługa wspaniała, na każde pytanie uzyskałem odpowiedź bez zawahania, bardzo szybkie odpowiedzi na email, łatwy kontakt telefoniczny. Polecam w 200 procentach!!! :)
Jagna WawrzyniakJagna Wawrzyniak
00:43 05 Mar 22
Doskonała pomoc i wsparcie. Bardzo fachowe i empatyczne podejście do klienta. Mega fachowcy, jestem zadowolona i dlatego polecam, a tym samym daję pięć gwiazdek za pomoc przy zastrzeżeniu znaku towarowego w UE
Tomczyk OliwiaTomczyk Oliwia
00:23 02 Mar 22
Ogromna wiedza i pełne zaangażowanie tego miejsca okazała się być nieoceniona. Problem z którym się zmagałam został szybko rozwiązany, pomoc nieoceniona. Serdecznie polecam.
Damian WojakDamian Wojak
23:54 26 Feb 22
Firma godna polecenia i zaufania. Szybko i rzeczowo załatwia powierzone sprawy. Sprawa rejestracji znaku towarowego załatwiana fachowo, bez żadnych problemów.
Romek PogorzelskiRomek Pogorzelski
23:27 23 Feb 22
Szczerze polecam usługi tej firmy. Uprzejma i profesjonalna obsługa, pomoc i wsparcie na wysokim poziomie. Jeśli będę potrzebował kolejnym razem pomocy w zastrzeżeniu znaku towarowego to na pewno tu wrócę.
Magdalena JakubowskaMagdalena Jakubowska
23:22 20 Feb 22
Najlepsza firma z jaka mięliśmy okazję współpracować!!! Obsługa jest naprawdę na wysokim poziomie. Działają szybko. Jeśli ktoś potrzebuje zabezpieczyć swoje logo to tylko tutaj :)
‹
›
js_loader

Współpracujemy z:

Zarządzaj zgodami plików cookie
Strona wykorzystuje pliki cookie w celach: poprawnego działania (pliki niezbędne), statystycznych i analitycznych (pliki analityczne), personalizowania wyświetlanych reklam (pliki marketingowe). Możesz określić warunki przechowywania cookies poprzez przycisk „Ustawienia” albo wyrazić zgodę na wykorzystywanie wszystkich plików cookies, klikając w przycisk „Akceptuję”.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}