Nie ulega wątpliwości, że zastrzeżenie znaku towarowego wpływa na renomę marki oraz chroni ją przed nieuczciwą konkurencją. To jednak nie jedyne korzyści wynikające z rejestracji znaku. Dlatego w niniejszym artykule zebraliśmy dla Ciebie listę, aż 10 zalet posiadania zastrzeżonego znaku towarowego!
Możliwość posługiwania się prestiżowym znakiem „®”
Symbol litery „r” często towarzyszy logotypom różnych marek. Nie każdy jednak wie, że symbol ten posiada swoje znaczenie – wskazuje on, że oznaczone nim logo bądź nazwa jest zastrzeżonym znakiem towarowym. Oznaczenie to jest bowiem skrótem angielskiego słowa „registered” czyli „zarejestrowany”. Po skutecznej rejestracji znaku możesz umieścić symbol „®” w swoim znaku. Pamiętaj, że umieszczenie oznaczenia „®” w niezarejestrowanym znaku jest przestępstwem oraz może zostać uznane za czyn nieuczciwej konkurencji. Konsekwencją tego działania może być kara finansowa, w tym również kara zależna od obrotów firmy.
Zwiększenie majątku firmy
Zarejestrowany znak towarowy posiada swoją finansową wartość. W niektórych przypadkach może ona nawet przewyższać samą wartość przedsiębiorstwa. Znak towarowy może być również przedmiotem obrotu – możesz sprzedać go nawet po zakończeniu działalności. Warto również wskazać, że nabyty od innej firmy znak towarowy można amortyzować.
Opcja tworzenia biznesu franczyzowego opartego na zastrzeżonym znaku
Znak towarowy ma kluczowe znaczenie dla działalności sieci franczyzowych. Istotą franczyzy jest funkcjonowanie wielu niezależnych podmiotów, których łączy działanie pod jednym znakiem towarowym. Często również opłata za udzielanie licencji dla korzystania ze znaku wchodzi w skład kosztów, którzy ponoszą franczyzobiorcy na rzecz właściciela sieci.
Ochrona domeny internetowej, zawierającej znak towarowy
Nie musisz rejestrować całej nazwy domeny, aby zapewnić jej ochronę. Jeśli domena zawiera nazwę, która stanowi zarejestrowany znak towarowy, to chroni on również samą domenę. Ma to istotne znaczenie przy tzw. sporach o domenę.
Zabezpieczenie się przed podszywaniem przez konkurencję, w szczególności w ramach kampanii reklam internetowych
Zdarza się, że konkurencja reklamuje się na nazwie konkurenta w wyszukiwarkach internetowych. Często taka sytuacja ma miejsce w przypadku usługi Google Ads. Posiadając zarejestrowany znak towarowy masz możliwość skontaktowania się z obsługą usługi i złożenia skargi, która po rozpatrzeniu może spowodować usunięcie konkurencji z reklam wyświetlanych przy wyszukiwaniu twojego znaku. Ponadto, takie działanie może stanowić również czyn nieuczciwej konkurencji.
Dostęp do systemu zgłaszania naruszeń w Facebook, Amazon, eBay, Allegro, OLX
Właściciele zarejestrowanych znaków towarowych mają ułatwioną możliwość zgłoszenia naruszenia ich znaku na wielu platformach internetowych. Posiadanie świadectwa ochronnego i wpisu w rejestrze zarejestrowanych znaków jest prostym sposobem udowodnienia swoich praw do znaku, co usprawnia rozpatrzenie zgłoszenia przez administratorów serwisu.
Możliwość udziału w programach platform: eBay, Allegro, czy Amazon
Wiele serwisów aukcyjnych posiada specjalne programy dla właścicieli znaków towarowych, które oferują dodatkowe korzyści – w tym również sprzedażowe. Przykładowo program serwisu Amazon (Amazon Brand Registry) zapewnia dodatkową ochronę znaku, specjalne narzędzia do kreacji ofert, a także benefity reklamowe.
Karalność używania znaku towarowego w obrocie handlowym
Sprzedaż produktów lub usług pod podrobionym zarejestrowanym znakiem towarowym jest przestępstwem, za które grozi nawet do dwóch lat więzienia. Tą samą karą jest zagrożona również sprzedaż takich towarów bez zgody właściciela znaku.
Prawo żądania wycofania z obrotu towarów lub usług naruszających prawo do znaku towarowego
Przedsiębiorca, którego znak był bezprawnie wykorzystywany może żądać wycofania z obrotu towarów, które znakiem zostały oznaczone lub nawet zniszczenie ich wskazanej partii. Bez wątpienia takie działanie będzie stanowić znaczną szkodę finansową dla przedsiębiorcy, który nieuczciwie wykorzystał znak.
Prawo żądania wydawania bezpodstawnie uzyskanych korzyści
Właściciel znaku ma możliwość dochodzenia rekompensaty finansowej za bezprawne wykorzystywanie znaku. W jej ramach przedsiębiorca może żądać zwrotu niezapłaconej opłaty licencyjnej za korzystanie ze znaku. Ponadto, może również żądać od nieuczciwego konkurenta korzyści finansowych, które uzyskał w ramach posługiwanie się znakiem.