5,0 18 recenzji

Bezpieczne logo – Zastrzeganie znaków towarowych
  • Oferta
  • Referencje
  • Dofinansowanie
  • Blog
  • Sprawdź bezpłatnie
Bezpieczne Logo

Co lepiej zastrzec: nazwę firmy czy logo?

Co lepiej zastrzec: nazwę firmy czy logo?

Gdy zdecydujesz się na zabezpieczenie swojego znaku towarowego, możesz stanąć przed dylematem: czy zabezpieczyć wyłącznie nazwę swojej firmy czy również znak graficzny, który ją charakteryzuje. Mamy nadzieję, że niniejszy artykuł okaże się pomocny podczas dokonywania wyboru.

W związku z istnieniem podstawowego podziału znaków towarowych na znaki słowne oraz znaki słowno-graficzne, ważnym jest, aby zdecydować się na rejestrację tego elementu, który zapewni Twojej firmie jak najszerszy zakres ochrony.

Zastrzeżenie-znaku-słownego-słowno-graficznego-graficznego

Znak towarowy SŁOWNY

Ochrona słownego znaku towarowego skupia się na jego płaszczyźnie fonetycznej. Przedmiotem ochrony jest brzmienie nazwy firmy, nie zaś logotyp czy szata graficzna.

Niewątpliwą zaletą zastrzeżenia słownego znaku towarowego jest możliwość zastrzeżenia używania danej nazwy przez konkurencję. Żaden inny podmiot nie będzie mógł wykorzystywać w obrocie gospodarczym nazwy identycznej, bądź brzmiącej podobnie do zastrzeżonej, niezależnie od formy graficznej, którą się charakteryzuje.

W praktyce, zastrzeżenie znaku słownego pomoże ustrzec się przed kradzieżą domeny internetowej czy wykorzystywaniem nazwy naszej firmy przez konkurencję np. w kampaniach Google AdWords. Rozwiązanie zasługuje na uwagę także wówczas, gdy planujemy zmianę wykorzystywanego logo lub gdy często je zmieniamy.

Niestety uzyskanie ochrony znaku słownego może wiązać się z pewnymi trudnościami. Warunkiem zarejestrowania znaku towarowego jest posiadanie przez niego tzw. zdolności odróżniającej. Zgodnie z art. 129 ust. 2 ustawy Prawo własności przemysłowej:

„nie mają dostatecznych znamion odróżniających oznaczenia, które:

  1. nie nadają się do odróżniania w obrocie towarów, dla których zostały zgłoszone;
  2. składają się wyłącznie z elementów mogących służyć w obrocie do wskazania w szczególności rodzaju towaru, jego pochodzenia, jakości, ilości, wartości, przeznaczenia, sposobu wytwarzania, składu, funkcji lub przydatności;
  3. weszły do języka potocznego lub są zwyczajowo używane w uczciwych i utrwalonych praktykach handlowych.”

W praktyce więc, zarejestrowanie znaku słownego może okazać się trudniejsze, niż znaku słowno-graficznego. Nie jest to jednak wykluczone, o ile tylko nazwa jest wystarczająco abstrakcyjna i indywidualizuje Twoją działalność.

Znak towarowy SŁOWNO-GRAFICZNY

Zastrzeżenie znaku słowno-graficznego powoduje objęcie ochroną elementów prezentowanych w obszarze chronionego logotypu. Ochrona dotyczy aspektu wizualnego marki.

Rejestrując znak słowno-graficzny, zastrzeżone zostanie wykorzystywanie identycznej bądź podobnej grafiki przez konkurencję, nie tylko w zakresie słów przedstawionych w danej formie graficznej, ale także w kontekście samej grafiki.

Uzyskanie ochrony na taki znak z pewnością jest łatwiejsze, niż na znak słowny. Wynika to z faktu, że znacznie łatwiej jest osiągnąć zdolność odróżniającą znaku poprzez odpowiednio stworzoną szatę graficzną, aniżeli przez dobranie słowa. W ten sposób można także uzyskać ochronę na wyrażenia, które nie otrzymałyby jej jako znaki słowne – oczywiście tylko w zakresie wykorzystywania ich w zarejestrowanym logotypie. Niemniej jednak, w przypadku zarejestrowania znaku słowno-graficznego, nie jesteśmy w pełni chronieni przed wykorzystywaniem fonetycznej nazwy naszej firmy przez konkurencję (tak jakby miało to miejsce po zastrzeżeniu znaku słownego). Również w przypadku gdy zrezygnujemy z używania zarejestrowanego logotypu, konieczna będzie rejestracja nazwy w otoczeniu nowej szaty graficznej, w celu otrzymania ochrony znaku.

Co wybrać?

Decyzja o zastrzeżeniu znaku słownego lub słowno-graficznego powinna być podjęta indywidualnie, w oparciu o istniejące okoliczności i potrzeby konkretnej marki. Rozwiązaniem zapewniającym najszerszą ochronę prawną znaku, byłaby rejestracja zarówno znaku słownego (brzmienia nazwy firmy) jak i słowno-graficznego (logo), gdyż oba zakresy ochrony uzupełniają się nawzajem. Jest to jednak rozwiązanie kosztowne, a ostateczna decyzja powinna zostać podjęta przez przedsiębiorcę, który decyduje się na zastrzeżenie znaku.

Fałszywe wezwania do zapłaty z urzędu patentowego – sprawdź, jak je zweryfikować!

Publiczny rejestr urzędu patentowego jest idealną okazją dla oszustów do wyłudzania opłat. W tym celu podszywają się oni pod pracowników …

Czytaj więcej

10 KORZYŚCI Z ZASTRZEŻENIA ZNAKU – Sprawdź co możesz zyskasz!

Nie ulega wątpliwości, że zastrzeżenie znaku towarowego wpływa na renomę marki oraz chroni ją przed nieuczciwą konkurencją. To jednak nie …

Czytaj więcej

Znaki ochronne ®, ©, TM, SM – co oznaczają?

W obrocie gospodarczym możemy spotkać się z wykorzystywaniem przez przedsiębiorców kilku różnych oznaczeń, umieszczanych zazwyczaj obok logotypu, nazwy firmy lub …

Czytaj więcej

O mnie

Prawnik i praktyk. Członek Grupy Roboczej ds. Ochrony Danych Osobowych przy Ministerstwie Cyfryzacji. Wykonawca kilkuset polityk ochrony danych osobowych. Certyfikowany audytor wewnętrzny ISO 27001 i 9001. Ekspert ds. postępowania oceniającego (EPO) Polskiej Komisji Akredytacyjnej, ekspert Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), ekspert Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (PO IR) przy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju oraz ekspert ds. przetwarzania i ochrony danych osobowych w Instytucie Rozwoju Szkolnictwa Wyższego. Członek Komitetu Monitorującego Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny 2014+, członek Komisji ds. Strategicznych Szkolnictwa Wyższego 2016-2020 Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich. Członek Zarządu True Law Solutions sp. z o.o. Prezes Zarządu Fundacji „Poznańska Przystań Prawna”. Absolwentka prawa na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, historii oraz podyplomowych studiów „Administrator Bezpieczeństwa Informacji” na WSB w Poznaniu. Doświadczenie jako szkoleniowiec i specjalista ds. audytów i wdrożeń procedur przetwarzania danych osobowych. Wykonawca merytoryczny narzędziaNiezbędnikRODO.pl. Właścicielka marki SzkolenieRODO.pl Autorka publikacji w m. in. Wolters Kluwer, Rzeczpospolitej, Forbesie, Dzienniku Gazeta Prawna, Onecie oraz w Newsweeku. Praktykujący IOD, między innymi w Polskiej Komisji Akredytacyjnej – gremium eksperckim, oceniającym jakość kształcenia na polskich uczelniach. Prowadzi audyty i wdrożenia od 2014 roku, a szkolenia od 2010 roku.

O nas

BezpieczneLogo.pl to zespół prawników specjalizujących się w prawie autorskim i prawie własności przemysłowej. Od lat wspieramy przedsiębiorców w zastrzeżeniach znaków towarowych w Polsce oraz w Unii Europejskiej. Oddając do Państwa dyspozycji naszą wiedzę, doświadczenie oraz wsparcie, sprawiamy że zastrzeżenie znaku towarowego następuje beztrosko, przyjemnie i rzetelnie.

Dane kontaktowe

Instytut Odpowiedzialnego Biznesu
Adres: ul. Mickiewicza 33/41, 60-837 Poznań
E-mail: kontakt@bezpiecznelogo.pl
Tel: 616102461

Spełniamy warunki

Warunki korzystania z serwisu
Polityka prywatnosci i plikow cookies

Sprawdź nas!

Opinie klientów

Dominik DrobnyDominik Drobny
11:55 08 Apr 22
Lepiej nie mogłem trafić jeżeli chodzi o rejestrację znaku towarowego. Obsługa wspaniała, na każde pytanie uzyskałem odpowiedź bez zawahania, bardzo szybkie odpowiedzi na email, łatwy kontakt telefoniczny. Polecam w 200 procentach!!! :)
Jagna WawrzyniakJagna Wawrzyniak
00:43 05 Mar 22
Doskonała pomoc i wsparcie. Bardzo fachowe i empatyczne podejście do klienta. Mega fachowcy, jestem zadowolona i dlatego polecam, a tym samym daję pięć gwiazdek za pomoc przy zastrzeżeniu znaku towarowego w UE
Tomczyk OliwiaTomczyk Oliwia
00:23 02 Mar 22
Ogromna wiedza i pełne zaangażowanie tego miejsca okazała się być nieoceniona. Problem z którym się zmagałam został szybko rozwiązany, pomoc nieoceniona. Serdecznie polecam.
Damian WojakDamian Wojak
23:54 26 Feb 22
Firma godna polecenia i zaufania. Szybko i rzeczowo załatwia powierzone sprawy. Sprawa rejestracji znaku towarowego załatwiana fachowo, bez żadnych problemów.
Romek PogorzelskiRomek Pogorzelski
23:27 23 Feb 22
Szczerze polecam usługi tej firmy. Uprzejma i profesjonalna obsługa, pomoc i wsparcie na wysokim poziomie. Jeśli będę potrzebował kolejnym razem pomocy w zastrzeżeniu znaku towarowego to na pewno tu wrócę.
Magdalena JakubowskaMagdalena Jakubowska
23:22 20 Feb 22
Najlepsza firma z jaka mięliśmy okazję współpracować!!! Obsługa jest naprawdę na wysokim poziomie. Działają szybko. Jeśli ktoś potrzebuje zabezpieczyć swoje logo to tylko tutaj :)
‹
›
js_loader

Współpracujemy z: