Publiczny rejestr urzędu patentowego jest idealną okazją dla oszustów do wyłudzania opłat. W tym celu podszywają się oni pod pracowników urzędu i wzywają do uiszczania bezpodstawnych kosztów. Jak zatem zweryfikować wiarygodność otrzymanego pisma? O tym dowiesz się w naszym artykule!
Pismo powinno przyjść do pełnomocnika
Jeśli znak towary zgłaszał w Twoim imieniu pełnomocnik – np. radca prawny, adwokat czy rzecznik patentowy, to urząd zawsze doręczy pismo w Twojej sprawie bezpośrednio do niego. Dotyczy to pisma na każdym etapie postępowania. Nie ma zatem możliwości, aby urząd przesłał wezwanie do zapłaty z pominięciem pełnomocnika. Wyjątek stanowi sytuacja, kiedy pełnomocnictwo zostało udzielone nieprawidłowo – np. przez nieupoważniony podmiot lub bez opłaty skarbowej w wysokości 17 złotych. Wówczas urząd może wezwać Twoją firmę bezpośrednio do uzupełnienia tych braków.
Rodzaj wysłanego listu
Wezwanie do zapłaty przyszło listem zwykłym? Jeśli tak, to z dużym prawdopodobieństwem otrzymałeś fałszywe pismo. Urząd zawsze wysyła swoją korespondencję listem poleconym – najczęściej za potwierdzeniem odbioru. W ten sposób może on zweryfikować, kiedy otrzymałeś pismo i kiedy powinien nastąpić termin zapłaty określony w wezwaniu.
Przyznane dofinansowanie można wykorzystać również do rejestracji więcej niż jednego znaku, dopóki nie zostanie przekroczona maksymalna kwota zwrotu.
Niewątpliwie warto rozważyć skorzystanie z programu w ramach rejestracji znaków na terytorium Unii Europejskiej, zwłaszcza iż opłaty urzędowe na rzecz EUIPO są aż czterokrotnie wyższe niż opłaty w przypadku rejestracji znaku na Polskę!
Wezwanie do zapłaty zaraz po zgłoszeniu znaku
Otrzymałeś informacje, że znak został zarejestrowany miesiąc po zgłoszeniu? Każdy chciałby, żeby urząd działał tak szybko – niestety nie jest to prawda. Standardowy okres rejestracji znaku trwa ok. 6-8 miesięcy. Pismo wzywające do zapłaty przed upływem tego czasu może sygnalizować potencjalne oszustwo.
Krótki termin zapłaty
Terminy zapłaty w postępowaniach przed urzędem patentowym są liczone najczęściej w miesiącach. Przykładowo termin dla uzupełnienia brakującej opłaty skarbowej wynosi miesiąc. Natomiast termin dla zapłaty drugiej transzy opłat – z tytułu wydania decyzji o warunkowej rejestracji znaku – wynosi 2 miesiące. Ponadto, urząd zawsze liczy terminy od dnia doręczenia pisma, nie od dnia wydania decyzji, co ma często miejsce w fałszywych wezwaniach.
Kwota do zapłaty w euro
Jeśli dokonywałeś zgłoszenia znaku na terenie Polski, to urząd może Cię wzywać tylko do zapłaty w polskiej walucie. Nigdy nie będzie wzywał do zapłaty kwoty w euro czy frankach szwajcarskich. Inaczej sytuacja może wyglądać, jeśli znak zastrzegałeś na terenie Unii Europejskiej. Pamiętaj jednak, że przy tym rodzaju zastrzeżenia nie ma dodatkowych opłat – całą wysokość kwoty płacisz zaraz po dokonaniu zgłoszenia w urzędzie.
Numer konta bankowego
Sprawdzenie numeru konta bankowego jest jedną z najskuteczniejszych metod sprawdzenia wiarygodności otrzymanego pisma. Numery rachunków sprawdzisz zawsze na oficjalnych stronach urzędu. Zwróć również uwagę w jakim kraju jest zarejestrowany dany rachunek – w przypadku polskiego urzędu jest to oczywiście Polska, natomiast rachunek urzędu patentowego Unii Europejskiej znajduje się w Hiszpanii.
Co można zrobić dalej?
Jeśli po sprawdzeniu powyższych kroków nadal masz wątpliwości – skontaktuj się bezpośrednio z urzędem patentowym, w którym rejestrowałeś znak towarowy. Wówczas uzyskasz informację czy rzeczywiście musisz uregulować daną opłatę i w jakiej kwocie. Nigdy nie opłacaj wezwania bez jego zweryfikowania! W większości przypadków próba odzyskania zapłaconej kwoty okazuje się nieskuteczna.