5,0 18 recenzji

Bezpieczne logo – Zastrzeganie znaków towarowych
  • Oferta
  • Referencje
  • Dofinansowanie
  • Blog
  • Sprawdź bezpłatnie
Bezpieczne Logo

Czy można zastrzec kolor?

Czy można zastrzec kolor?

Przedsiębiorcy coraz częściej decydują się zastrzeganie należących do nich znaków towarowych. Jest to zrozumiałe, gdyż służy zabezpieczeniu wizerunku marki, który często budowany jest przez długie lata. Najpopularniejsze jest rejestrowanie znaków słowo-graficznych, czyli logotypów, elementów graficznych zawierających także warstwę tekstową. Zdarza się również, że chcemy, aby to nazwa naszej firmy była chroniona. Pozwala to zabezpieczyć na przykład domenę strony internetowej przed bezprawnym wykorzystaniem. W takim przypadku, warto zdecydować się na zastrzeżenie znaku słownego.

Więcej o znakach słownych i słowno-graficznych przeczytają państwo w artykule: Co lepiej zastrzec: nazwę firmy czy logo?

Szerszy aspekt ochronny

Dla niektórych firm, zabezpieczenie układu logotypu czy nazwy, może okazać się niewystarczające. Wykreowane przez nie marki wymagają bowiem jeszcze szerszego zabezpieczenia charakteryzujących je elementów. Zasadnym może okazać się rozważenie zastrzeżenia wykorzystywanej barwy. Czy jednak jest to możliwe?

Co do zasady, kolor może zostać zastrzeżony jako znak towarowy. Jest to jednakże dużo bardziej problematyczne, niż rejestracja znaków słownych czy słowno-graficznych. W tym miejscu należy podkreślić, że dla przeważającej większości przedsiębiorców, szczególnie mniejszych firm, zastrzeżenie wykorzystywania wybranego koloru na rzecz danej marki nie będzie możliwe.

Kiedy można zastrzec kolor?

Przede wszystkim, kolor podlegający zastrzeżeniu musi posiadać tzw. wtórną zdolność odróżniającą. Jest to cecha, która pozwala na odpowiednie odróżnienie naszych produktów od towarów konkurencji. Sformułowanie, że zdolność jest „wtórna” oznacza, że została ona nabyta w drodze posługiwania się danym oznaczeniem w ramach prowadzonej działalności. W efekcie działań promocyjnych, konsumenci zaczynają kojarzyć daną barwę z jedną i konkretną firmą, co nie byłoby możliwe, gdyby firma ta nie prowadziła działań marketingowych na szeroką skalę.

Można więc wysnuć wniosek, że zastrzeżenie koloru to raczej rozwiązanie dla naprawdę dużych firm, przeznaczających ogromne środki finansowe na działalność promocyjną, w której efekcie marki te stają się powszechnie znane.

Na potwierdzenie powyższych słów można przytoczyć przykład znanych w Polsce operatorów sieci komórkowej.

Odcień koloru pomarańczowego został zastrzeżony na rzecz międzynarodowej marki usług telekomunikacyjnych Orange (Orange Brand Services Ltd.). Jednakże już firmie P4 Sp z o.o., będącej właścicielem marki Play i działającej w tej samej branży, nie udało się zastrzec koloru fioletowego na swoją rzecz. Przykład ten obrazuje, iż szansę na zarejestrowanie koloru mają tylko bardzo duże podmioty, o ugruntowanej na rynku pozycji, posługujące się danym kolorem od dawna.

Nie ma przeszkód by rejestrować także zestawienia kolorów. Należy jednakże w tym przypadku podkreślić, iż zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości prezentacja graficzna kombinacji dwóch kolorów musi wskazywać na z góry określony i stały sposób ich połączenia. Samo zdefiniowanie odcieni kolorów oraz podanie proporcji tych kolorów nie jest wystarczające aby jednoznacznie stwierdzić przedmiot ochrony, tzn. czym konkretnie jest dane oznaczenie. Zatem jeżeli rejestracja dotyczy większej ilości barw, konieczne jest określenie konkretnego rozmieszczenia tych kolorów oraz sposobu, w jaki będą występowały w znaku w stosunku do siebie, tak aby układ tych dwóch kolorów był jeden i stały, a nie obejmował nieskończoną liczbę możliwych układów tych dwóch kolorów.

Dodatkowe wymagania

Zdolność barwy do jednoznacznej identyfikacji danego produktu lub usług to jednak nie wszystko. Oprócz posiadania zdolności odróżniającej, zastrzeżenie koloru nie może negatywnie wpływać na swobodę konkurencji. Żaden z urzędów patentowych nie zarejestruje barwy na rzecz konkretnej marki, jeżeli miałoby to w jakikolwiek sposób ograniczyć konkurencyjność rynku.

Jeżeli stosowanie wybranego koloru jest związane z charakterem danego produktu, fakt ten może również stanowić dodatkową przeszkodę przy rejestracji. Dany kolor musi rodzić u odbiorcy automatyczne skojarzenie go z konkretną marką. Niemożliwe więc byłoby zastrzeżenie barwy jasnozielonej na rzecz jednego producenta kamizelek odblaskowych, czy koloru czerwonego dla konkretnego podmiotu produkującego np. sprzęt gaśniczy.

Należy także podkreślić, iż urzędy nie rejestrują kolorów z podstawowej palety barw, lecz jedynie ich konkretne, specyficzne odcienie.

Przykłady

 

Jaki kolor przychodzi nam na myśl w przypadku kremów Nivea?

nivea_0

 

 

Postępowanie rejestracyjne zakończone powodzeniem 30.11.2005

Urząd rejestrujący – Germany – DPMA

 

 

 

Czekolada z alpejskiego mleka… Jakieś kolorystyczne skojarzenia?

logo-milka

 

 

Postępowanie rejestracyjne zakończone powodzeniem 29.09.1995

Urząd rejestrujący – WIPO

 

 

 

Który z operatorów telekomunikacyjnych jest “różowy”?.

 

 

Postępowanie rejestracyjne zakończone powodzeniem 01.04.1996

Urząd rejestrujący – OHIM (obecnie EUIPO)

 

 

 

 

Jakiej barwy karmę kupowałby Twój kot?

whiskas

 

Postępowanie rejestracyjne zakończone powodzeniem 19.04.2004

Urząd rejestrujący – OHIM (obecnie EUIPO)

 

 

 

Oprócz sympatycznego króliczka, pewne baterie kojarzą się niezmiennie z zestawieniem dwóch konkretnych kolorów.

duracell

 

Postępowanie rejestracyjne zakończone powodzeniem 14.08.2000

Urząd rejestrujący – Germany – DPMA

 

 

 


Niewiele jest firm, które mogą pozwolić sobie na zastrzeżenie koloru/ zestawienia kolorów na rzecz swojej marki. Dla większości przedsiębiorców będzie to niemożliwe, gdyż nie są w stanie wytworzyć powszechnego skojarzenia danej barwy wyłącznie z własną ofertą.  Dla większości podmiotów, zarejestrowanie znaku słowno-graficznego, który charakteryzuje ich firmę oraz znaku słownego, który zapewni ochronę stosowanej nazwy, jest jednakże wystarczające by dostatecznie zabezpieczyć przedsiębiorcę przed ewentualnymi nadużyciami ze strony konkurencji.

Amazon Brand Registry – bezpieczeństwo twojego biznesu

Sprzedaż na Amazonie, a znak towarowy – sprawdź jakie korzyści z rejestracji znaku możesz uzyskać w programie Amazon Brand Registry! …

Czytaj więcej

Fałszywe wezwania do zapłaty z urzędu patentowego – sprawdź, jak je zweryfikować!

Publiczny rejestr urzędu patentowego jest idealną okazją dla oszustów do wyłudzania opłat. W tym celu podszywają się oni pod pracowników …

Czytaj więcej

5 Zagrożeń wynikających z braku zastrzeżenia znaku towarowego

W ostatnim naszym artykule opisywaliśmy korzyści z zastrzeżenia znaku towarowego. Warto jednak pochylić się nad drugą stroną tego tematu i …

Czytaj więcej

O mnie

Prawnik i praktyk. Członek Grupy Roboczej ds. Ochrony Danych Osobowych przy Ministerstwie Cyfryzacji. Wykonawca kilkuset polityk ochrony danych osobowych. Certyfikowany audytor wewnętrzny ISO 27001 i 9001. Ekspert ds. postępowania oceniającego (EPO) Polskiej Komisji Akredytacyjnej, ekspert Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), ekspert Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (PO IR) przy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju oraz ekspert ds. przetwarzania i ochrony danych osobowych w Instytucie Rozwoju Szkolnictwa Wyższego. Członek Komitetu Monitorującego Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny 2014+, członek Komisji ds. Strategicznych Szkolnictwa Wyższego 2016-2020 Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich. Członek Zarządu True Law Solutions sp. z o.o. Prezes Zarządu Fundacji „Poznańska Przystań Prawna”. Absolwentka prawa na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, historii oraz podyplomowych studiów „Administrator Bezpieczeństwa Informacji” na WSB w Poznaniu. Doświadczenie jako szkoleniowiec i specjalista ds. audytów i wdrożeń procedur przetwarzania danych osobowych. Wykonawca merytoryczny narzędziaNiezbędnikRODO.pl. Właścicielka marki SzkolenieRODO.pl Autorka publikacji w m. in. Wolters Kluwer, Rzeczpospolitej, Forbesie, Dzienniku Gazeta Prawna, Onecie oraz w Newsweeku. Praktykujący IOD, między innymi w Polskiej Komisji Akredytacyjnej – gremium eksperckim, oceniającym jakość kształcenia na polskich uczelniach. Prowadzi audyty i wdrożenia od 2014 roku, a szkolenia od 2010 roku.

O nas

BezpieczneLogo.pl to zespół prawników specjalizujących się w prawie autorskim i prawie własności przemysłowej. Od lat wspieramy przedsiębiorców w zastrzeżeniach znaków towarowych w Polsce oraz w Unii Europejskiej. Oddając do Państwa dyspozycji naszą wiedzę, doświadczenie oraz wsparcie, sprawiamy że zastrzeżenie znaku towarowego następuje beztrosko, przyjemnie i rzetelnie.

Dane kontaktowe

Instytut Odpowiedzialnego Biznesu
Adres: ul. Mickiewicza 33/41, 60-837 Poznań
E-mail: kontakt@bezpiecznelogo.pl
Tel: 616102461

Spełniamy warunki

Warunki korzystania z serwisu
Polityka prywatnosci i plikow cookies

Sprawdź nas!

Opinie klientów

Dominik DrobnyDominik Drobny
11:55 08 Apr 22
Lepiej nie mogłem trafić jeżeli chodzi o rejestrację znaku towarowego. Obsługa wspaniała, na każde pytanie uzyskałem odpowiedź bez zawahania, bardzo szybkie odpowiedzi na email, łatwy kontakt telefoniczny. Polecam w 200 procentach!!! :)
Jagna WawrzyniakJagna Wawrzyniak
00:43 05 Mar 22
Doskonała pomoc i wsparcie. Bardzo fachowe i empatyczne podejście do klienta. Mega fachowcy, jestem zadowolona i dlatego polecam, a tym samym daję pięć gwiazdek za pomoc przy zastrzeżeniu znaku towarowego w UE
Tomczyk OliwiaTomczyk Oliwia
00:23 02 Mar 22
Ogromna wiedza i pełne zaangażowanie tego miejsca okazała się być nieoceniona. Problem z którym się zmagałam został szybko rozwiązany, pomoc nieoceniona. Serdecznie polecam.
Damian WojakDamian Wojak
23:54 26 Feb 22
Firma godna polecenia i zaufania. Szybko i rzeczowo załatwia powierzone sprawy. Sprawa rejestracji znaku towarowego załatwiana fachowo, bez żadnych problemów.
Romek PogorzelskiRomek Pogorzelski
23:27 23 Feb 22
Szczerze polecam usługi tej firmy. Uprzejma i profesjonalna obsługa, pomoc i wsparcie na wysokim poziomie. Jeśli będę potrzebował kolejnym razem pomocy w zastrzeżeniu znaku towarowego to na pewno tu wrócę.
Magdalena JakubowskaMagdalena Jakubowska
23:22 20 Feb 22
Najlepsza firma z jaka mięliśmy okazję współpracować!!! Obsługa jest naprawdę na wysokim poziomie. Działają szybko. Jeśli ktoś potrzebuje zabezpieczyć swoje logo to tylko tutaj :)
‹
›
js_loader

Współpracujemy z: