W ostatnim naszym artykule opisywaliśmy korzyści z zastrzeżenia znaku towarowego. Warto jednak pochylić się nad drugą stroną tego tematu i rozważyć, jakie zagrożenia mogą się pojawić w wyniku braku jego rejestracji. Zapraszamy do lektury!
Podszywanie się przez konkurencję w działalności handlowej
Bez wątpienia jedną z istotniejszych zalet rejestracji znaku jest zabezpieczenie marki przed nieuczciwą konkurencją. Właściciel zastrzeżonego znaku posiada bowiem szereg instrumentów prawnych do egzekwowania praw do swojego znaku. W przypadku naruszeń na platformach reklamowych czy sprzedażowych typu Google Ads, Allegro, Amazon, posiadanie zarejestrowanego znaku wpływa na szybką reakcję usługodawców tych portali.
Czy brak zarejestrowanego znaku oznacza, że konkurencja może bezkarnie podszywać się pod twoją markę? Oczywiście, że nie. Twój znak jest nadal chroniony prawem autorskim oraz prawem do nazwy firmy. Prawa te gwarantują jednak znacznie mniejszy zakres ochronny oraz są trudniejsze do wyegzekwowania.
W przypadku prawa autorskiego musisz udowodnić, że to ty jesteś autorem logo. Natomiast przy prawie do nazwy firmy, musisz wskazać, że twoja nazwa firmy jest identyczna oraz, że wasz obszar działalności (zarówno terytorialny jak i usługowo) jest tożsamy. Bez zarejestrowanego znaku towarowego narażasz się zatem na długie postępowanie, którego wynik nie jest pewny.
Utrata prawa do używania logotypu, nazwy produktu lub usługi lub domeny internetowej
Utrata praw do korzystania z własnej marki jest czarnym scenariuszem dla przedsiębiorcy. Wyobraźmy sobie sytuację, kiedy wiele lat poświęcasz na budowaniu renomy swojej firmy, a nagle okazuje się, że marka, pod którą działasz została zastrzeżona przez inny podmiot. Wówczas z dnia na dzień możesz zostać wezwany do zaprzestania jej używania.
Takie wezwanie może rozciągać się na twoje logo, nazwę sprzedawanych produktów, a nawet domenę internetową – jeśli zawierają zastrzeżoną wcześniej nazwę. Sytuacja ta nie wystąpiłaby, gdyby znak towarowy został wcześniej zastrzeżony.
Kosztowny rebranding
Przedsiębiorca, który został zmuszony do zaprzestania korzystania z zastrzeżonego przez konkurencje znaku musi stanąć nad wyzwaniem rebrandingu marki. Nie tylko pod względem kreatywnym, ale również finansowym.
Wykreowanie od nowa marki – stworzenie nowej nazwy, przygotowanie logotypu może oczywiście wiązać się z dodatkowymi kosztami (np. wynagrodzeniem grafika), ale głównym kosztem jest tutaj oczywiście promocja. Nowa marka musi przecież odpowiednio szybko trafić do poprzednich odbiorców, tak aby nie zaburzyć ciągłości funkcjonowania firmy.
Konieczność wycofania z obrotu towarów naruszających wcześniej zastrzeżony znak
Właściciel wcześniej zastrzeżonego znaku ma możliwość żądania wycofania z obrotu handlowego towarów lub usług, które naruszają zastrzeżony znak.
Sama taka sytuacja może wiązać się z ogromnymi stratami finansowymi dla przedsiębiorstwa. Niestety nie jest to wszystko. Właściciel wcześniej zarejestrowanego znaku może również żądać zwrotu uzyskanych korzyści, które powstały w wyniku wcześniejszej sprzedaży towarów naruszających prawo do znaku.
Zabezpieczenie się przed podszywaniem przez konkurencję, w szczególności w ramach kampanii reklam internetowych
Zdarza się, że konkurencja reklamuje się na nazwie konkurenta w wyszukiwarkach internetowych. Często taka sytuacja ma miejsce w przypadku usługi Google Ads.
Posiadając zarejestrowany znak towarowy masz możliwość skontaktowania się z obsługą usługi i złożenia skargi, która po rozpatrzeniu może spowodować usunięcie konkurencji z reklam wyświetlanych przy wyszukiwaniu twojego znaku. Ponadto, takie działanie może stanowić również czyn nieuczciwej konkurencji.
Odpowiedzialność cywilna oraz karna
O odpowiedzialności cywilnej wspomnieliśmy już trochę w poprzednich punktach – żądanie zaprzestania korzystania ze znaku czy konieczność wycofania towarów wraz ze zwrotem korzyści, to tylko część żądań, które właściciel wcześniej zastrzeżonego znaku może wskazać w potencjalnym pozwie. Uzupełnieniem tych żądań może być również wezwanie do zapłaty odszkodowania z tytułu bezprawnego korzystania ze znaku.
Nie można również zapominać o odpowiedzialności karnej za bezprawne korzystanie z cudzego znaku (lub jego podrabiania) polegające na oznaczaniu nim towarów, które mają trafić do obrotu. Warto podkreślić, że dotyczy to nie tylko samej czynności oznaczania towarów, ale również ich sprzedaży. Przedsiębiorcy dokonującemu opisanego procederu grozi kara grzywna lub nawet więzienia.
Najprostszym sposobem na zabezpieczenie Twojej działalności przed wymienionymi zagrożeniami jest rejestracja znaku towarowego. Nie tylko pozwoli Ci uniknąć konsekwencji naruszenia cudzego zastrzeżonego znaku, ale również ochroni Twoją działalność przed nieuczciwą konkurencją.
Jeśli rozważasz rejestrację znaku, to zapraszamy do kontaktu z nami! W ramach darmowego badania sprawdzimy czy Twoja nazwa lub logo ma potencjał do zastrzeżenia.